fredag 19 april 2013

Mixed media kladd

Såg för ett tag sedan en otrolig video från Prima Marketing med fantastiskt begåvade Drew Scott. Han visar hur man kan leka med gesso och spray och skapa en mixed media framsida till en bok.
Har varit sugen på mixed media ett tag, och köpte så hem gesso, matte medium och lite fler sprayer, och här är försök nr 1!

For a while ago, I watched an amazing video from Prima Marketing featuring extremly talented Drew Scott. In the video he shows how you can play with some gesso and mists and creates a mixed media art journal cover. I have been interested in mixed media for some time now, so I bought gesso, matte medium and more mists, and here we have it, mixed media attempt number 1!



Basen är en bit kartong som jag började limma på olika bitar spets, papper och snöre på. Eftersom jag inte riktigt visste hur jag skulle göra så följde jag Drews upplägg i videon ganska noga, även om jag använde lite annorlunda dekorationer. 
Allt är först fastlimmat med matte medium och det var riktig skoj att kladda och fästa med penseln. Sedan torkade jag allt med min värmefön och så var det dags att måla allt vitt med gesson. Jag valde blommor och spets efter form och struktur, och inte efter färg; eftersom allt ändå skulle bli vitt så spelar det ingen roll, men det såg bra tokigt ut innan jag började måla. 

The foundation is a piece of cardboard, and I started out gluing down different pieces of lace, paper and string. Since I didn´t quite know how the technique worked, I followed Drew´s design from the video, but I choose a bit different embellishments.
 I glued everything down with matte medium and I liked the mess and gluing with my brush. Then I dried it with my heat tool, and so it was gessotime. I choose flowers and lace from form and structure rather than colour, since everything was going to be painted white anyway; but it looked totally crazy before I started painting.

När allt vitt var målat och torkat så plockade jag fram mina sprayer, jag har använt olika, den turkosa från Dylusions (vibrant turquoise), en rosa (vintage pink), gul (yellow daisy), ljusbrun (coffee shop), grön (olive vine) och guldig (walnut gold) alla glimmer mists från Tattered angels. Innan jag sprayade täckte jag över glödlampan (Prima, Ingvild Bolme) och den stämplade biljetten (rox stamps) med lite hushållspapper.

When all was white and dry, I got out my mists. I used: turquoise from Dylusions (vibrant turquoise), pink (vintage pink), yellow (yellow daisy), light brown (coffee shop), green (olive vine) and golden (walnut gold), all glimmer mists from Tattered angels. Before I misted, I covered up the lightbulb (Prima, Ingvild Bolme) and the stamped ticket (rox stamps) with pieces of towel.



Satte fast lite fler dekorationer, pärlor och strass (Prima) ett nyckelhål som jag stansat ut i papper med en die från rox stamps, mini brads är från Tim Holtz och skruvarna och muttrarna från Prima, Ingvild Bolme. Sedan var det dags för skuggning först med vit gesso, torka, sedan svart akrylfärg, (här råkade det komma lite färg under min näsa, ja så kladdigt var det!) torka, och sedan vit gesso igen. Knöt i ett snöre och fäste en jättefin fågelburs charm som jag hittade hos rox stamps. 

Attached more embellishments, pearls and strass (Prima), a paper keyhole die cut with a die from rox stamps, mini fasteners from Tim Holtz, bolts and screws from Prima, Ingvild Bolme. Then it was highlighting time. First with white gesso, drying, then black acrylicpaint, (at this point in the process some paint got under my nose, such a mess it was!) drying, and then some white gesso again. Tied a string and attached a beautiful birdcage charm I found at rox stamps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar