onsdag 3 oktober 2012

Tags trio

Kickstartkursen satte verkligen fart på inspirationen och organiseringslustan. Jag har funderat ut och håller på och möblerar och sorterar om i pysselhörnan och har nu mera koll på vad jag har för material.

I helgen blev det också lite tid för pyssel, det blev en trio med tags!



Tim Holtz har i flera år gjort 12 tags of Christmas, men i år gör han 12 tags of 2012 istället och det tyckte jag lät kul. På hans blogg kan man följa receptet för var tag och på så vis lära sig lite nya tekniker och idéer.


Det här är min tolkning av tagen för februari, Tim ligger fortfarande lite efter och har ännu inte lagt ut någon tag för januari...
Hjärtat är en chipboard som jag täckt med glitterlim, texten är några gamla stämplar som låg och dammade längst in i en låda och jag har stämplat och embossat med vitt pulver. Cherish plattan och säkerhetsnålen är från Tim Holtz, hängande pärldekon från 7 gypsies och amorfiguren har jag fått i något kit...


Nästa tag är mars tagen, Tim använde sig av en väldigt häftig mosaikeffekt på fjärilarna, men jag hade varken den dubbelhäftande tejpen eller det embossingpulver han använde, så jag gjorde en egen variant.
Bakgrunden är stämplad med en Tim Holtz stämpel (wallpaper and wood) och jag har stämplat den horisontellt så det ser ut som plankor. Kanterna har jag skrapat och sedan sprayat glimmer mist old lace på hela tagen, syns inte på bilden men det glittrar lite om den när man vänder den i ljuset.
Fjärilarna är två stämplar från Inkywings, den ena är solid och den andra detaljerad, den solida har jag stämplat med versamark och sedan embossat med embossing tinsel snowflake från Ranger - supercoolt!!! De blev bakgrunden för den detaljerade fjärilen som jag också stämplade med versamark och embossade med samma pulver, bara konturerna alltså... 
Sedan färglade jag de olika partierna med distressmarkers och täckte hela fjärilen med glossy accents. Textstämplen är från Tim Holtz och samma som han använt, de silvriga blommorna är brads som jag fått i något kit och de kopparfärgade är i olika delar som man sätter ihop som man vill med brads och de har jag också fått från ett kit.



Tredje tagen fick jag inspiration till från Kickstartkursen, och ville prova en teknik som jag inte provat förut. Den kallas trapped white ink resist. Det blev inte riktigt som jag tänkt och det beror på att den bakgrundsstämpel jag använde (wallpaper and wood Tim Holtz) inte var lika detaljerad som den bakgrundsstämpel som användes på kursen. Men, själva proceduren går till så här, först stämplar man en textstämpel med en vit pigment ink dyna, jag provade först vit staz on, men det blev så där, på tagen har jag använt en liten dew drop dyna från brilliance (moonlight white), egentligen tänkt att färga in kanter med men den funkade perfekt! När det torkat ordentligt så stämplade jag med bakgrundsstämpeln i versamark och embossade med clear embossingpulver, den vita texten blir fångad bakom det embossade och syns snyggt genom. Sedan färgade jag in tagen med olika distress inks, clear embossingen motstår distress inksen och färgen fastnar där det inte är embossat och då motstår den vita texten i sin tur distress inksen... Komplicerat? :)

Sedan stämplade jag en klocka med vit staz on på en overheadplast, stämplade texten som är från samma stämpelset som klockan (See D´s) på en bit kraft cardstock, samma papper som jag stansat ut tagen med. Hittade en gammal misslyckad ros som jag färgat in men som sedan inte passade i färg på det projekt jag tänkt från början, färgade in den igen med nya metallic distress stainsen (tarnished brass) och fäste den på klockan tillsammans med ett brunt blad från prima. Lindade en bit pappersband från Tim Holtz runt tagen och fäste en trollslände metalldekoration med en liten säkerhetsnål också från Tim Holtz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar