tisdag 9 oktober 2012

tags trio - igen...

Förra veckan bara rasade förbi, lite under isen några dagar, men det rätade upp sig och helgen blev toppenfin!

Har fortsatt att beta av Tim Holtz 12 tags of 2012 och blev klar med april, maj och juni igår.






Apriltagen var rolig att göra, vi fick lära oss tekniken på Creative chemistry 101 kursen och det var bra att öva sig lite igen. 

Tricket är att få texten att vara under det embossade motivet och då gör man som så att man stämplar texten i embossingfoldern på den släta sidan och sedan kör man allting i maskinen och stämplar och embossar tagen samtidigt! Om det ska bli riktigt tjusigt ska man använda sig av en bakvänd stämpel som då stämplar sig rätt på tagen, men jag har ingen sån (än) så min text kommer ut bak och fram, men det syns bara om man tittar riiiiktigt noga :)

Chipboardfågeln kommer från ett kit, embossingfoldern från sizzix, textstämpeln är Tim Holtz.
Hade ingen bra metallkrona i förrådet så jag stämplade en med en stämpel från prima och embossade den med guldpulver, min banner är också en stämpel från prima och jag har stämplat den med distress ink peeled paint och sedan haft på distress embossing pulver tattered rose.
Tyckte det saknades något på kanterna av tagen så jag stämplade lite doilies med en stämpel från glitz, använde distress ink salty ocean till det...




majtagen fick jag använda några stämplar från Tim Holtz som har legat ett tag i stämpelpärmen. 
Tims tag är lite mer vintage i färgerna, och om jag ska vara ärlig så är min tag ett test som till slut blev riktigt fint! 

Tim använder sig av mönsterpapper, sånt som man har när man syr kläder, men jag hade inget sånt hemma och i receptet angavs att det funkar också med tissuepaper... Så jag tog ett lager från ett näsdukspapper och limmade på och skrynklade och det funkade! 
Rosorna doppar herr Holtz i smält utee i en speciell smältdegel, men sånt finns inte hemma hos mig så jag tog riktigt mycket crackled accents på rosorna och lät torka över natten, och vips - faux porcelain effekt, med lite crackles ute på kanterna - snyggt!

Trådrullen som används i receptet är en av trä som sandas av så ena sidan blir platt, och det hade jag naturligtvis inte hemma, men jag visste att jag hade en chipboard i form av en trådrulle och en ny stämpel från crafty individuals med olika sytillbehörs motiv, och de passade perfekt i storlek! 
Jag ritade med olika färger distress markers på stämpeln så de olika delarna fick olika färger. Sedan monterade jag med tjock foamtejp, tvinnade och formade rosorna, satte dem på tejpen och sedan på en remsa tjock foamtejp till. Resultatet syns inte riktigt på bilden, men trådrullen ser hög ut och får samma effekt som Tims riktiga trådrulle.



Junitagen har jag riktigt gått och längtat efter att få göra, och det är också den första som jag faktiskt köpt hem material till. Här handlar det om att måla på foton med distress ink padsen, oj vad med kul jag kan göra med en sådan teknik!

Bakgrunden gjorde vi med distress stains, kladdigt som bara den, men med att lägga picket fence (vit) i mitten och sedan olika färger stains runt om (jag använde vintage photo och spun sugar) så blir det nästan som marmor, supercoolt!
Sedan stämplade jag med en Tim Holtz stämpel med en gammal kamera på, man bara anar den och marmoreingen under fotot, men det skapar ett djup i tagen.

Och så till fotot, jag valde att skriva ut samma foto som Tim använde, just för att härmas och lära mig tekniken. För att plocka upp färg från distress ink paden så använder man sig av craft nibs från ranger, ser ut så här...

Tim nämner att det kan funka lika bra med distressmarkers, och det ska jag testa, men att han gillar den här metoden bättre. Man drar spetsen lite mot ink paden och bara målar, det gnisslar mysigt när spetsen dras mot fotopappret...
Jag skrev ut mitt foto med min bläckskrivare på ett ganska glansigt, men billigt fotopapper från HP, och det funkade perfekt.

Sedan har jag stämplat med en textstämpel från Tim Holtz på fotot och bannern är en stämpel från glitz som jag stämplat med versamark och embossat med svart pulver. Jag stämplade på specialty stamping paper från ranger, som är ganska tjockt och ger en otrolig skärpa till stämplade motiv. 

Tim använder en metallsiffra på sin tag, men en sådan har inte jag, men jag köpte foil tape sheets från ranger, till en annan tag, och stansade ut sex treor i vanlig cardstock med ett alfabet från quickkutz och limmade ihop dem, och sedan stansade jag ut en trea i silver och klistrade den ovanpå och bankade lite på den med kulspetspenna och stoppade den i en embossingfolder och tryckte med handkraft, bara för att få lite struktur.
Filmstripen, pennspetsen, filetaben och den runda metalltagen är alla från Tim Holtz (ja ja ja jag gillar hans grejjer, ok! :))

Det var allt för denna gång folks, om jag hinner denna vecka så ska jag nog leka lite med att färglägga svartvita foton på barnen och så är det dags att tänka på lite julkort så småningom! 

4 kommentarer: